O JR Pass
Każdy, kto planuje podróż do Japonii, na pierwszym lepszym blogu trafi na temat JR Passa. Mówiąc w skrócie jest to okresowy bilet umożliwiający poruszanie się po Kraju Kwitnącej Wiśni za pomocą pociągów JR (Japan Railways – narodowy przewoźnik, coś jak nasze PKP). Jest on dostępny tylko dla osób niemieszkających na stałe w Japonii. Nie będziemy się tu za bardzo rozpisywać, przejdźmy od razu do konkretów.
Plusy:
- Można się wygodnie poruszać po Japonii, bez konieczności kupowania biletów i stania w kolejkach za każdym razem (nie dotyczy rezerwacji miejsc w pociągu, o tym dalej).
- Przy dużej ilości podróżowania wychodzi sporo taniej, niż kupno osobnych biletów.
- Darmowa rezerwacja miejsc, która zapewni, że na dłuższej trasie nie martwicie się o to czy będziesz mieć miejsce siedzące czy nie – normalnie wiąże się to z dopłatą.
- Darmowy prom na wyspę Miyajima.
Minusy:
- Cena trochę przeraża, ale – uwierzcie – zwraca się po kilkukrotnym przejechaniu się shinkansenem.
- Trzeba pokazać JR Passa wraz z paszportem przy osobnym okienku za każdym razem, kiedy chcecie wejść na peron.
- Nie obejmuje linii prywatnych oraz dwóch shinkansenów (nam nie przeszkadzało w zupełności, ale może dla niektórych to być problem).
Co obejmuje JR Pass?
- pociąg ekspresowy Narita Express (N’Ex) z i na lotnisko Narita
- monorail (pociąg jednoszynowy) z i na lotnisko Haneda
- lokalne pociągi JR
- shinkanseny (super ekspresy), z wyjątkiem dwóch, o czym niżej
- autobusy należące do JR
- prom na wyspę Miyajima.
Czego nie obejmuje JR Pass?
- dwóch shinkansenów o nazwach „Nozomi” i „Mizuho” – o tym trzeba pamiętać, żeby przez przypadek nie wsiąść do któregoś z nich (my tak raz zrobiliśmy! ;))
- kolei prywatnej
- wagonów sypialnych
- metra
- autobusów/autokarów innych niż JR.
Koszt
Podajemy ceny w jenach, ponieważ kurs JPY/PLN może się zmieniać.
Klasa Green oznacza pierwszą klasę. Nie jechaliśmy w niej, ale z relacji innych wynika, że jak ktoś nie ma zbyt wygórowanych oczekiwań, druga klasa wystarczy w zupełności.
Ordinary - druga klasa | Green - pierwsza klasa | |||
Dorośli | Dzieci (6-11 lat) | Dorośli | Dzieci (6-11 lat) | |
7 dni | ¥29110 | ¥14555 | ¥38880 | ¥19440 |
14 dni | ¥46390 | ¥23195 | ¥62950 | ¥31475 |
21 dni | ¥59350 | ¥29675 | ¥81870 | ¥40935 |
Na ile dni wykupić?
To już jest kwestia indywidualna, ale trzeba się zastanowić nad jedną rzeczą. Jeśli wyjeżdżacie na 14 dni i zamierzacie spędzić jeden tydzień np. w Tokyo, a kolejny na zwiedzaniu dalszych regionów Japonii, to lepiej kupić JR Pass na 7 dni, a po Tokyo poruszać się kupując jednodniowe bilety lub korzystając z kart typu Suica (o niej napiszemy w innym poście); taki system pozwoli nieco zaoszczędzić. Oczywiście każdy indywidualnie musi sobie obliczyć, co mu się opłaca. Trzeba jeszcze wspomnieć, że JR Pass nie musi być aktywowany zaraz po przylocie, tylko w jakimkolwiek dniu pobytu w Japonii. O tym również opowiemy w kolejnym poście.
Dobra, chcę kupić – ale gdzie?
Najprościej jest kupić przed podróżą w niektórych biurach turystycznych w Polsce albo – jak my – zamawiając przez Internet (wychodziło taniej). Jest wiele różnych stron oferujących zakup JR Pass. My wybraliśmy https://www.japan-rail-pass.com/ i możemy ją polecić z czystym sumieniem. Prosty formularz, szybka wysyłka (JR Pass dotarł na następny dzień. Chyba się teleportował po drodze, bo zamawialiśmy po 15:00, a dotarł niecałe 24 h później jadąc z Paryża :P). Bez strachu – poprowadzimy Was krok po kroku. Do 31 marca 2019 istnieje możliwość zakupu JR Passa na miejscu w Japonii w różnych lokalizacjach, np. na lotnisku. Pełną listę miejsc, gdzie można kupić JR Pass w Japonii, możecie podejrzeć na stronie http://www.japanrailpass.net/file/trial_basis_en.pdf. Musicie jednak pamiętać, że będzie on droższy o 10-20% ceny niż przy zakupie przed przylotem.
Jak to się robi?
Krok 1 – wybór rodzaju biletu
Domyślnie jest zaznaczony „Ordinary”, więc jeśli chcecie inny rodzaj kliknijcie w lewym dolnym rogu białego panelu na „+GREEN & CHILD PASSES”. W taki sam sposób możecie dodać dziecko. My wybraliśmy opcję 21 dni (która i tak okazała się zbyt krótka 😛 ). Następnie kliknijcie „ORDER YOUR JRP”.
Krok 2 – wybór kraju doręczenia
Wpisujecie kraj doręczenia, a w polu „DATE OF DEPARTURE TO JAPAN” wpisujecie datę wylotu.
Co zrobić, jeśli dowiedzieliście się o istnieniu JR Pass za późno i jutro macie wylot do Japonii? Spokojnie! Wystarczy wybrać w polu „DELIVERY” Japonię jako kraj doręczenia, a w kolejnym kroku wpisać adres Waszego miejsca pobytu w Japonii, albo adres japońskiej poczty. Karta wymiany dojdzie do Was jak już będziecie na miejscu (doręczenie może trwać do 4 dni, co też trzeba wziąć pod uwagę).
Należy pamiętać, że JR Pass można aktywować (zamienić kartę wymiany na właściwy bilet w Japonii) w ciągu 3 miesięcy od zakupu. Jednym słowem nie spieszcie się z zakupem, jeśli bilety lotnicze kupiliście pół roku przed podróżą ;). Pod datą są możliwe do zaznaczenia inne opcje, dodatkowo płatne. My nie dokupywaliśmy nic, ale to już zależy od Waszych preferencji.
Krok 3 – wprowadzenie swoich danych
Trzeba uzupełnić swoimi danymi rubryki oznaczone czerwoną gwiazdką (*). Dane muszą się zgadzać z tymi w paszporcie, czyli jak ktoś ma w paszporcie wpisane dwa imiona, to tu też tak musi wpisać. Po wpisaniu danych sprawdzacie, czy wszystko jest w porządku i możecie przejść do zamówienia.
Krok 4 – płatność
W sumie nie ma tu wiele do opisania. Płacicie kartą, pamiętając, że kwota w historii rachunku może być nieco wyższa przez konieczność przewalutowania ze złotówek np. na euro, a bankowe kursy walut są, jakie są. Chyba, że ktoś ma konto walutowe, to problem z głowy. Jeśli chcecie płacić inną walutą niż domyślne Euro, w kroku 1. musicie wybrać na stronie (u góry) walutę, którą chcecie płacić.
Po dokonaniu płatności przychodzi potwierdzenie – pozostaje tylko czekać na przesyłkę z firmy Fedex, o czym zostaniecie poinformowani w mailu.
Krok 5 – radość po otrzymaniu nowych kart wymiany
No i są!
W kolejnym artykule opiszemy, gdzie je wymienić oraz jak się poruszać za pomocą JR Passa.
Do następnego!